سخنگوی كمیسیون آموزش مجلس:

تغییر تقویم آموزشی در شرایط فعلی قابلیت اجرایی ندارد

تغییر تقویم آموزشی در شرایط فعلی قابلیت اجرایی ندارد

پارلمان ایران دات كام: سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تغییر تقویم آموزشی مدارس را در شرایط فعلی غیر قابل اجرا دانست و اظهار داشت: برای اجرایی شدن این كار باید مولفه های زیادی همچون تغییر محتوای كتب درسی، تغییر زمان امتحانات، شرایط آب و هوایی تمامی استان های كشور و برنامه های متمركز نظام آموزشی را در نظر گرفت.


میر حمایت میرزاده در گفتگو با ایسنا در واكنش به صحبت های اخیر وزیر آموزش و پرورش در خصوص ضرورت تغییر تقویم آموزشی و به جریان افتادن لایحه دولت در اینباره اظهار داشت: تابحال این مورد در كمیسیون آموزش مطرح نشده است. به نظر می آید این جنس اظهار نظرها تنها در فضای خاص مطرح می شود كه در آن انجام كار كارشناسی دیده نمی گردد.
وی افزود: زمانی با كم شدن توریست و كم رونقی هتل ها صحبت از تعطیلات زمستانی مدارس را به میان می آورند تا تعداد توریست زیاد شود. بعد می گویند كه به علت سرمای هوا و یخبندان بهتر است تعطیلات زمستانی وجود داشته باشد حال این كه در شرایط سرما مسافرت معنایی ندارد. حالا هم با تصویب آلودگی هوا باردیگر بحث تغییرات زمستانی و تغییر تقویم آموزشی را بیان می كنند كه سایر مولفه ها در آن دیده نشده است.
وی ادامه داد: اگر مقرر است تعطیلات زمستانی مدارس داشته باشیم تكلیف خانواده های شاغل به كار چه می شود. از سوی دیگر نظام آموزشی با تقویم فعلی چیده شده است كه برای تغییر آن باید خیلی از مولفه ها را در نظر گرفت.
سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیح داد: برای این كار باید وزارت آموزش و پرورش با سازمان پژوهش و متولیان تعیین تقویم آموزشی هماهنگی های لازم را انجام دهد. بحث در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی استان ها، تعطیلات عید نوروز و تعطیلات تابستان مولفه دیگری است اینكه مقرر است با تغییر تقویم آموزشی همچنان آموزش ها متمركز و یا غیر متمركز شوند. اگر مبحث بر سر آلودگی هوا است استان هایی وجود دارد كه در فصل زمستان به علت یخبندان عملا امكان تردد وجود ندارد. پس چرا به فكر آنها نیستیم این ها نشان داده است كه باید در فضای كارشناسی این مورد بررسی شود.
میرزاده افزود: بنده معتقدم در شرایط فعلی این طرح قابل اجرا نیست، چون سیستم آموزشی ما متمركز بوده و كتب درسی هم بر مبنای آن تنظیم شده است. درصورتی قابل اجرا می باشد كه مولفه های بسیاری دیده شود همچون اینكه به استان ها اختیار بدهیم و این كه سیستم متمركز آموزشی نباشد. هر استان یك پكیج خویش را داشته كه متناسب با آن شرایط سنجیده شود. یكی از این شرایط آن است كه معلمان آموزش و پرورش پس از مدتی جا به جا می شود. آیا با تغییر تقویم آموزشی و تعطیلات زمستانی وضعیت جابجایی معلمان عوض می شود؟ این نمونه ای از ضرورت وجود مباحث كارشناسی برای رسیدن به تغییر تقویم آموزشی است.
به قول وی مسائلی همچون سیستم دانشگاه فرهنگیان، بحث خانواده ها و جابجایی معلمان مولفه هایی است كه نباید آنها را فراموش كرد. باید تصمیمی گرفته شود تا خانواده ها گرفتار مشكل نشوند.



1398/10/09
13:44:49
5.0 / 5
4959
تگهای خبر: تصویب , دولت , طرح , لایحه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱