قالیباف:

اصلاح ساختار بودجه، كشور را به ثبات  می رساند

اصلاح ساختار بودجه، كشور را به ثبات  می رساند

پارلمان ایران دات كام: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه اصلاح ساختار بودجه بطور قطع امسال در مجلس یازدهم آغاز خواهد شد، اظهار داشت: ریشه خیلی از نابسامانی ها همین كسری بودجه است كه دلیل آن به ساختار غلط بودجه می گردد و موجب گرانی و تورم می شود، بدین سبب اگر ساختار بودجه اصلاح گردد، می تواند خیلی از این مسائل را رفع كند و ان شاء الله ما را به ثبات اقتصادی برساند.


به گزارش پارلمان ایران دات کام به نقل از ایسنا، جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه متشکل از رؤسای برخی کمیسیون های مجلس از استان سیستان و بلوچستان، بامداد امروز چهارشنبه ۲۳ مهرماه در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه بیان کرد: نظارت میدانی، حضور پیدا کردن در مناطق محروم و گفت وگوی رو در دو با مردم، یکی از لزوم هاست، برای اینکه باید دید برنامه هایی که در مجلس تصویب و اعتبارات آن هم تخصیص داده شده، در مرحله عمل به چه صورت دنبال شده و چگونه اجرائی شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: واقعیت این است که امروز ما در بخش قانون، متورم هستیم که دلیل آن وجود برخی قانون های متضاد، یا قانون هایی است که زمینه اجرائی نداشته اند، از جانب دیگر، نظام اداری- اجرائی متورم و به هم ریخته کشور نیز از عواملی است که امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است.
وی بیان کرد: وضعیت استان سیستان و بلوچستان در بعضی شاخص ها، غیرقابل قبول و بسیار عقب مانده است که قابل مقایسه با سایر استانها نیست، بدین سبب باید به طور ویژه مدنظر قرار گیرد و این کار در مجلس یازدهم حتما صورت خواهد گرفت.
قالیباف اضافه کرد: مجلس بعنوان یک قوه سیاست گذار در رأس امور، که بودجه هر ساله و برنامه پنج ساله را تصویب می کند، نباید از این مسائل و مشکلات غفلت کند، بنا بر این نظارت میدانی بسیار مهم و امری لازم است.
وی اظهار نمود: حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نامه ای به مالک اشتر می نویسند که ای مالک، برای دورترین مسلمانان نیز همانند نزدیک ترین آنان، سهمی و حقی وجود دارد و تو مسئول رعایت آن هستی، مبادا دور بودن، تو را از سر زدن به آنان بازدارد، هیچ گاه در انجام کارهای فراوان و مهم برای آنان، کوتاهی نکن. بخصوص به کسانی بیشتر رسیدگی کن که کمتر به چشم می آیند و دیگران آنان را کوچک می شمارند و کمتر به تو دسترسی دارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی یک استان ما محروم تر است، ما مکلف هستیم که بیشتر به آن دقت نماییم. استان سیستان و بلوچستان که مقام معظم رهبری آنرا «گنج پنهان» نامیده اند، ظرفیت های زیادی دارد که اگر احیا شود، علاوه بر توسعه خود استان، می تواند جی. پی. دی کشور را هم متحول کند و پیش ران توسعه در کشور باشد.
وی اظهار داشت: اگر برنامه تحول را نگاه نماییم، می بینیم که دو استان کم نظیر هستند که ظرفیت بالایی دارند، اما در بسیاری شاخص ها وضعیت غیرقابل قبولی دارند، این دو استان، یکی خوزستان و دیگری سیستان و بلوچستان است. این دو استان در شاخص هایی مثل آب، سلامت، آموزش و پرورش و امورات دانشگاهی عقب ماندگی زیادی دارند.
قالیباف بیان کرد: ریشه مشکلات در ضعف نظارت است، بنا بر این می بینیم که در این استان، روستاهایی وجود دارد که در کنار آب هستند، اما تشنه هستند، یعنی آب وجود دارد و زمینه ها برقرار است، اما مشکل ما، ضعف در نظارت است.
وی اظهار داشت: به همین دلیل، می بینیم که قانون هست، بودجه هم تخصیص داده شده، ولی باز هم آن اتفاق خوب نیفتاده و خروجی لازم را ندارد، مثلا کشاورزی که باید روی زمین زراعت کند و بهره مندی اقتصادی و امنیت غذایی کشور را تامین کند، مشکل دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نکته دیگری که در مجلس یازدهم به آن توجه داریم، این است که اولویت ما، محرومین و مستضعفان باشد. وقتی بحث کمک مؤمنانه پیش آمد، دیدیم حتی آنان که خودشان ضعیف بودند، چگونه به کمک دیگران رفتند، یعنی این روحیه و فرهنگ در ملت ما هست. کسانی که برخوردار می باشند هم اگر بدانند که امکانات به سمت افرادی می رود که محروم تر هستند، ناراحت نشده و خوشحال هم می شوند.
وی اظهار نمود: بودجه سال آینده پیش روی ما است، بدین سبب با این رویکرد تلاش خواهیم کرد که بودجه را ببندیم و این شاخص ها مورد توجه ما خواهد بود که با عزیزان دولت هم این رویکردها را دنبال می نماییم.
قالیباف افزود: امسال بحث اصلاح ساختار بودجه را هم دنبال خواهیم کرد، البته باید از سال ۹۸ شروع می شد، اما این اتفاق نیفتاد و امسال به حول و قوه الهی مجلس مصمم است که آنرا آغاز کند. البته اصلاح ساختار بودجه مسأله ای نیست که در یک سال رخ دهد و حداقل دو یا سه سال زمان می برد، اما اگر صورت گیرد می تواند خیلی از مشکلات و عقب ماندگی ها را رفع کند.
وی اظهار داشت: ریشه خیلی از نابسامانی ها همین کسری بودجه است که دلیل آن ساختار غلط بودجه است که موجب گرانی و تورم می شود. بدین سبب اگر ساختار بودجه اصلاح گردد، می تواند خیلی از این مسائل را رفع کند و ان شاء الله ما را به ثبات اقتصادی برساند.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برنامه هایی که نوشته می شود، باید برمبنای ظرفیت ها باشد، یعنی باید دید که چقدر زمینه اجرائی و امکان پیاده سازی دارد، اما گاهی این زمینه ها وجود دارد، ولی به درستی اجرا نمی گردد که دلیل آن ضعف مدیریت است.
قالیباف اضافه کرد: برخی احکام لازم است که خاص یک استان و یا خاص یک شهرستان و حوزه انتخابیه نوشته شود و این مساله حتما در برنامه پنج ساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ مورد توجه قرار خواهد گرفت.




منبع:

1399/07/23
23:46:27
5.0 / 5
1665
تگهای خبر: تصویب , حكم , دولت , رهبری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵