سایه روشن دخل و خرج کشور به روایت رییس کمیته اصلاح بودجه مجلس

سایه روشن دخل و خرج کشور به روایت رییس کمیته اصلاح بودجه مجلس

به گزارش پارلمان ایران دات کام فارس نوشت: رییس کمیته اصلاح بودجه مجلس با اعلان اینکه جدا نکردن بودجه ارزی از کل بودجه، وابستگی بودجه به دلار را ادامه خواهد داد، اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست که یک کشور، بودجه خودرا تا این میزان وابسته به یک ارز خارجی کند.



محسن زنگنه رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه، با یادآوری حساسیت مجلس نسبت به لایحه بودجه 1400، اظهار داشت: امسال هم مکرراً در گفته های رییس مجلس مشهود بود که برای مجلس اصلاح ساختار بودجه جزو اولویت های اساسی است؛ برای اینکه در همه دنیا مهم ترین کار مجلس تصویب لایحه بودجه است.

وی اضافه کرد: با توجه به این که شخص رییس جمهور نیز نسبت به اصلاح ساختار بودجه از خود عزم نشان داده، امیدواریم این اصلاح صورت گیرد.
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس اظهار داشت: زمانی که صحبت از اصلاح ساختار بودجه می شود بدان معناست که باید اصلاحات گسترده ای در این ساختار ایجاد شود، بدین جهت برای اصلاح ساختار بودجه در مجلس یازدهم قانونی را با همکاری سازمان برنامه و بودجه، مصوب و بعد از تأیید شورای نگهبان به دولت ابلاغ گردید.
زنگنه اشاره کرد: دولت اگر نمی توانست اصلاحات گسترده در لایحه بودجه کشور اعمال نماید، انتظار می رفت حداقل ۱۱ بند قانون اصلاح ساختار بودجه را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اعمال می کرد.
وی اضافه کرد: تعدادی از این 11 بند می تواند پس از مصوب شدن بودجه نیز اعمال شود، اما تعدادی از بندها نیازمند آنست که در زمان ارسال لایحه بودجه به مجلس نیز اعمال شود.
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه اشاره کرد: بنده در نامه ارسالی به دولت در بندهای هشتم تا یازدهم به این مساله اشاره کرده ام که این بندها جزو بندهای مهم برای اصلاح ساختار بودجه است.
زنگنه اظهار داشت: یکی از بندهای مهم قانون اصلاح ساختار بودجه که به پیشنهاد وزیر فعلی اقتصاد در این قانون اعمال شد، جدا کردن بودجه ارزی کشور و ایجاد یک جدول مستقل برای منابع و مصارف ارزی است که باید در لایحه بودجه 1401 نیز اعمال شود، برای اینکه این اتفاق از دلاریزاسیون بودجه جلوگیری می کند.
وابستگی لایجه بودجه به نفت کاملاً مشهود است
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس با اعلان اینکه اگر بودجه ارزی کشور جدا شود دیگر تکانه های ارزی به وسیله تحریم ها کشور را گرفتار مشکل نخواهد کرد و بودجه، پایداری بیشتری خواهد داشت، اظهار داشت: حالا در این لایحه ای که دولت به مجلس ارسال کرده است هم در ماده واحده تبصره یک و هم در تبصره های میانی لایحه بودجه و هم در تبصره ۱۴ وابستگی بودجه به نفت کاملا مشهود است و باتوجه به این مساله دولت مجبور است قیمت دلار را تعیین کند که این مساله می تواند مهر تاییدی بر قیمن فعلی دلار در بازار باشد. از طرفی می تواند بازار ارز را متاثر کند و بودجه را وابسته به دلار نگه دارد.
زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا نیاز است کل لایحه بودجه اصلاح گردد یا فقط نیاز به اصلاح تعدادی از بندها توسط دولت می باشد، بیان داشت: ممکنست دولت به این جمع بندی برسد که امسال اصلاحی در ساختار بودجه امکان پذیر نیست؛ بدین جهت می بایست مجلس را راضی کند و این تغییرات را در بودجه سال ۱۴۰۲ اعمال نماید یا اینکه دولت این اجازه را به مجلس بدهد که خود مجلس تعدادی از بندهای لایحه بودجه را اصلاح نماید.
وی اضافه کرد: راه بعدی که دولت پیشرو دارد این است که خود دست به اصلاح لایحه بودجه بزند، اما موضوعی که در اینجا وجود دارد این است که در نامه 10 بندی وزیر اقتصاد تعدادی از بندهای آن ناظر به لایحه بودجه است که عملاً لایحه بودجه ای که دولت به مجلس ارسال کرده است بخصوص در قیمت گاز و انرژی و صندوق تثبیت موارد جدیدی است که در لایحه بودجه نیامده است که این موارد در لایحه بودجه باید اعمال شود.
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس اشاره کرد: باتوجه به زمان زیادی که جهت بررسی بودجه وجود دارد دولت می تواند اصلاحات مورد نظر را در لایحه بودجه اعمال نماید و سپس به مجلس ارسال نماید. منظور از پس گرفتن لایحه بودجه توسط دولت این نیست که کل لایحه مرجوع شود بلکه دولت می تواند در یک برگه الحاقی اصلاحیات مورد نظر مجلس را ارسال نماید.
اگر دلار از بودجه جدا نشود قیمت فعلی ارز باقی خواهد ماند
زنگنه افزود: در بودجه نزدیک به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان عموماً به درآمدهای ارزی و فروش نفت و صادرات پتروشیمی گره خورده است که در اینجا مسئله ای که وجود دارد این است که دولت می خواهد دلار را در چه رنج قیمتی نگه دارد؟ که عملاً با این پروسه مهر تایید بر قیمت فعلی دلار خواهد بود.
وی با اعلان اینکه با جدا نکردن بودجه ارزی از کل بودجه وابستگی بودجه به دلار ادامه خواهد داشت اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست که یک کشور بودجه خودرا تا این میزان وابسته به یک ارز خارجی کند؛ بدین جهت کم کردن وابستگی به دلار باید در لوایح بودجه ها دیده شود که این مساله مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است.
وی اضافه کرد: به نظر بنده متاسفانه لایحه سال ۱۴۰۱ را همان تیم قبلی دولت دوازدهم در سازمان برنامه و بودجه نوشته است؛ برای اینکه تعدادی از احکامی که در ارتباط با بودجه در خصوص حقوق و دستمزد و غیره در مجلس مصوب شده است در این لایحه دیده نمی گردد و کاملاً مشخص است که این لایحه توسط تیم سابق سازمان برنامه و بودجه نوشته شده است؛ پس انتظار مجلس این است که دولت، اصلاحات مد نظر مجلس را در این لایحه اعمال نماید وگرنه کشور با مشکلاتی که همچنان دست به گریبان است مواجه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
نشانه شناسی هاشمی طبا از بستن لایحه بودجه با امید به توافق هسته ای
انتقاد حزب اسلامی کار از «رویکرد سیاسی» در اصلاح بودجه
تکلیف طرح وزارت نفت برای توزیع یارانه بنزین چه زمان مشخص می شود؟


21217

1400/10/12
13:39:16
0.0 / 5
901
تگهای خبر: ابلاغ , برنامه , تصویب , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲