نظر رئیس دیوان محاسبات درباره لایحه بودجه ۹۹ و سفارش به دولت

نظر رئیس دیوان محاسبات درباره لایحه بودجه ۹۹ و سفارش به دولت

به گزارش پارلمان ایران دات كام رئیس دیوان محاسبات كشور اظهار داشت: كسری بودجه ۹۹ چیزی حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان پیشبینی می شود.


به گزارش پارلمان ایران دات كام به نقل از ایسنا، عادل آذر در برنامه تیتر امشب شبكه خبر درباره میزان كسر بودجه سال ۹۹ تصریح كرد: خیلی حرف های عجیب و غریب مطرح می شود درباره كسری ۲۲۸ هزار میلیارد تومانی، منتها اگر ما بخش اعتبارات هزینه ای را همان ۱۵ درصدی كه دولت حساب كرده است روی لایحه بودجه بیاوریم مابقی را هم مبنا بگذاریم بر عملكرد سال ۹۸، باورمان این است كه با ظرفیت و جا به جایی اعدادی در همین بودجه، كسری بودجه واقعی سال ۹۹ چیزی حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان خواهد شد.
آذر با بیان این كه از موضع رئیس دیوان محاسبات صحبت می كند و تلاش می كند نظرات شخصی اش را نگوید، اظهار داشت: ما به كلیات رای دادیم، چونكه اگر رای نمی دادیم در صحن مجلس هم رای نمی دادند و لایحه بودجه به دولت برمی گشت.
وی ادامه داد: در این وضع به دولت ۲ هفته فرصت می دادند تا لایحه را اصلاح كند، و در این دو هفته هم هیچ اتفاقی نمی افتاد، به هر حال منطقی ترین تصمیم را به واسطه ملاحظات اجتماعی و اقتصادی كه تایید كلیات بودجه بود گرفتیم.
رئیس دیوان محاسبات كشور درباره منابع بودجه هم اظهار داشت: اقلام اساسی درآمدی دولت یكی مالیات است كه دولت تا حدودی واقع بینانه دیده است و ۹۵ درصد آن حاصل می شود منتها دولت نباید برود سراغ خوش حساب ها بلكه باید به دنبال مؤدیان جدید برود و از فرار مالیاتی جلوگیری كند.
آذر اضافه كرد: در حوزه نفت هم دولت اعداد را خوب دیده است، اما نكته مهم در حوزه نفت برداشت از صندوق توسعه ملی است كه دولت بخشی (۱۶ درصد) را تحت عنوان فریز آورده و آنرا درآمد تلقی كرده است كه این باید اصلاح گردد و بازگردد.
رئیس دیوان محاسبات درمورد فروش اوراق مشاركت و خزانه هم اظهار داشت: فروش اوراق، قلم درشت دیگری از درآمدهای دولت می باشد، اما چیزی كه پیشبینی شده و قابل ملاحظه است آن ۸۰ هزار مییارد تومان است، اما قانون برنامه گفته ۵۰ هزار میلیارد و از سویی حرف ما این است كه دارایی كه فروخته می شود باید تبدیل به احسن شود نه این كه خرج شود.
او همینطور اضافه كرد: بخش عمده ای (بیش از نیمی) از شركت های دولتی زیان ده هستند و به لحاظ مدیریتی و بهره وری مشكل دارند كه باید برای آن فكری كرد.




منبع:

1398/10/08
20:27:09
5.0 / 5
4970
تگهای خبر: دولت , طرح , قانون , لایحه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵