مشاهدات خبرنگار ایسنا از گندم های آلوده به ضایعات

مشاهدات خبرنگار ایسنا از گندم های آلوده به ضایعات

پارلمان ایران دات كام: خبرنگار ایسنا در بازدید از یكی كارخانه های آردسازی، گندم های آلوده به ضایعاتی همچون خاك، سنگ و شن را مشاهده كرد.


دو روز پیش دبیركل كانون انجمن های صنایع غذایی ایران اعلام نمود: " فساد گسترده ای در سیستم خرید تضمینی گندم شكل گرفته است؛ بگونه ای كه سالانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات همچون شن و خاك و ضایعات گندم به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان بعنوان گندم، وارد فرایند خرید و فروش و تحویل گندم می شود".
محمدرضا مرتضوی تصریح كرد: " ما سه سال است كه به وزیر جهاد كشاورزی اخطار داده و متذكر شده ایم كه فساد گسترده ای در سیستم خرید تضمینی گندم شكل گرفته است اما توجهی نمی گردد... طبق قانون در فرآیند خرید تضمینی گندم برای پیشگیری از تحویل ضایعات، شن و خاك همراه گندم، باید از توری استاندارد ۲۰۲ استفاده كنند اما مسئولان مربوطه برای آنكه تخلف خودشان را بپوشانند، به جای استفاده از توری استاندارد از توری غیر استاندارد ۲۲ كه ضایعات، شن و خاك را از خود عبور نمی دهد، در مراكز خرید گندم استفاده می كنند".
به دنبال مطرح شدن این مورد خبرنگار ایسنا برای پیگیری به یكی از كارخانه های آردسازی تهران مراجعه نمود كه طبق مشاهدات میدانی صورت گرفته، در گندم های در حال تخلیه مقدار زیادی سنگ های درشت دیده شد كه بعد از عبور گندم از جك های تخلیه، این سنگ های درشت جدا شدند و برای ادامه روند پاكسازی كه شامل ۵ مرحله است، به مراكز پاكسازی فرستاده شدند و در هر كدام از این مراحل انواع ضایعات همچون شن، خاك، پنیرك، سنگ های ریز و درشت و... مشاهده و جداسازی شدند تا محموله گندم در انتهای فرآیند برای آسیاب فرستاده شود.
طبق صحبت های مسؤلان این كارخانه، هر محموله گندم دارای دو نوع افت (ضایعات) مفید و غیر مفید می باشد كه ضایعات مفید شامل هر چیزی غیر از گندم است كه قابلیت آسیابانی دارد اما ارزش كیفی ندارد در صورتی كه ضایعات غیرمفید (كاه، كزل، سنگ و شن) ارزش آسیابانی ندارند.
در ادامه در آزمایشگاه این كارخانه میزان افت (ضایعات) گندم ها با دو توری استاندارد و غیراستاندارد (كه متخلفان در فرآیند خرید تضمینی گندم از آن استفاده می كنند) بررسی گردید. نتیجه آزمایش نشان داده است كه میزان ضایعات خارج شده در این محموله گندم از توری ۲*۲ حدود ۳.۸ درصد و در توری ۲۰*۲ حدود ۶ درصد است و در مجموع هم گندم های وارد شده از مراكز خرید به این كارخانه ۱۰ درصد ضایعات داشتند.
همچنین نمونه ای از گندم خریداری شده از خود كشاورزان در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفت كه ضایعات موجود در آن ۴ درصد بود؛ این مورد نشان داده است كه مطابق اظهارات دبیركل كانون انجمن های صنایع غذایی ایران، این دلالان هستند كه بعد از خرید گندم از كشاورزان، آن را با ضایعات مخلوط كرده و به دولت می فروشند، در حالیكه ضایعات موجود در گندم خریداری شده از كشاورزان، ضایعات به مراتب كمتری دارد.

عكسهای زیر مربوط به شن، سنگ، خاك و دیگر ضایعات جدا شده از گندم در كارخانه آردسازی است












منبع:

1398/06/26
14:45:05
5.0 / 5
4805
تگهای خبر: دولت , طرح , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳