در دامی كه دشمنان ایران پهن كرده اند، پای نگذاریم

در دامی كه دشمنان ایران پهن كرده اند، پای نگذاریم

در صورتیکه در هفته جاری ادامه مذاکرات برجامی ایران و گروه 1+4 در وین برگزار می شود، خبر حادثه در تأسیسات نطنز فضای رسانه ای کشور را تحت تأثیر قرار داده است. عده ای در داخل کشور به بهانه این موضوع، خواهان توقف مذاکرات هسته ای در وین شده اند در صورتیکه درچنین فضایی، توقف گفت وگوها از جانب ایران، چیزی جز بازی در سناریوی از پیش طراحی شده نتانیاهو و هم پیاله هایش همچون سعودی نخواهد بود.


به گزارش پارلمان ایران دات کام به نقل از ایسنا، هرچند که هنوز جزییات زیادی از حادثه نطنز منتشر نشده، اما رسانه ها و منابع اسرائیلی به رویه معهود خود به کنایه و تلویح به دست داشتن رژیم صهیونیستی در این رخداد اذعان کرده اند و حتی این دفعه با بی پروایی بیشتر نشانه می دهند، گویا که می خواهند در تهران و واشنگتن به خوبی دیده و شنیده شوند.
در تهران نیز علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران از این حادثه با عنوان «تروریسم هسته ای» یاد کرده است. از ین جهت، می توان چنین تصور کرد که رژیم صهیونیستی که در اقدامات خرابکارانه مقابل ملت ایران سابقه ای طولانی دارد، بار دیگر تلاش نموده است تا طراحی خاص و نقشه های مکارانه و بی شرمانه خود مقابل ملت بزرگ ایران را در زمان حساس دیگری پیش ببرد.
با وجود آنکه رژیم صهیونیستی در ارتکاب چنین اقداماتی از انگیزه هایی روشن برخوردارست و انتظار می رفت که در پی این اقدام رسانه ها و فعالان سیاسی یکپارچه به محکومیت رفتارهای قانون شکنانه صهیونیست ها بپردازند، یک جریان رسانه ای که از شروع دور جدید تلاشهای دیپلماتیک برای رفع تحریم ها به هر بهانه ای خواهان ترک وین از طرف ایران شده است، بار دیگر و اینبار به بهانه حمله تروریستی به نطنز، از یکسو پیکان حمله را به سمت اعضای تیم مذاکره کننده نشانه رفته و از طرف دیگر خواهان توقف مذاکرات هسته ای در وین شده است!
چنین موضعی در حالی اتخاذ می شود که رژیم صهیونیستی از شروع روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و قوت گرفتن زمزمه احیای برجام، به صراحت با هرگونه گفت و گو با ایران و کاستن از بار تحریم ها مخالفت کرده و بمنظور ترساندن و منصرف کردن دولت جدید آمریکا از مسیر دیپلماسی، باردیگر به استدلالی روی آورده که قبلا هم از آن جواب مورد نظر خودرا گرفته و آن این است که احیای برجام موجب اقدام مستقل و تقابلی رژیم صهیونیستی مقابل ایران می شود که این به مدلول تنش و احیانا جنگ در منطقه است که پای آمریکا را مستقیم به این رویارویی خواهد کشاند. بدین جهت است که اینبار آشکارا ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده و یا اقدامات تروریستی خودرا بی پروا اعلام می کند.
اسفند ماه سال قبل تنها یک روز بعد از آنکه دولت بایدن برای شروع مذاکره برای احیای برجام اعلام آمادگی کرد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مخالفت آشکار با این مساله پرداخت. نتانیاهو با اعلان اینکه موضع اسرائیل در قبال برجام تغییری نکرده است، اظهار داشت: «اسرائیل معتقد می باشد که بازگشت به توافق قدیمی، مسیر ایران به سمت زرادخانه اتمی را هموار می کند».[i] نتانیاهو در سخنانی دیگر در واکنش به احتمال شروع مذاکرات هسته ای با ایران، تلویحا ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده و گفته بود اسرائیل برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران «هر کاری» خواهدنمود. [ii]
صهیونیست ها به همین مواضع بسنده نکرده و حتی دولت بایدن را نیز تهدید کردند که در صورت احیای برجام، در موضوع ایران راه خودرا از واشنگتن جدا می کنند و مسیر مستقلی را در پیش می گیرند. [iii]
در همین چارچوب، مقامات رژیم صهیونیستی به بزرگنمایی آمادگی خود برای اقدام نظامی مقابل ایران پرداخته و تلاش کردند از این طریق در راه احیای برجام مانع تراشی کنند. [iv] در ماه ژانویه، آویو کوخاوی رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در اظهاراتی کم سابقه به صراحت از دولت بایدن به سبب کوشش برای بازگشت به برجام انتقاد نمود و ادعا نمود که به نیروهایش دستور داده برای اقدام نظامی مقابل ایران آماده شوند. [v] یک روز قبل از صحبت های کوخاوی، یک مقام نظامی اسرائیلی در گفت و گو با رسانه ها، تهدید کرده بود در صورتیکه مذاکرات با ایران پیشرفت کرده و به رفع تحریم ها منجر شود، اسرائیل تأسیسات هسته ای ایران را هدف حمله قرار می دهد.[vi]
این دست مواضع تا همین امروز ادامه یافته و بعنوان نمونه همین هفته گذشته قبل از شروع گفت وگوهای ایران و ۱+۴ در وین، نتانیاهو اتکا بر دوستان و متحدان را کم فایده خواند و گفت در نهایت اسرائیل باید مستقلا برای مقابله با «تهدیدات» وارد عمل شود. [vii]
ناگفته روشن است که در چنین فضایی، توقف گفت وگوها از جانب ایران، چیزی جز بازی در سناریوی از پیش طراحی شده نتانیاهو و هم پیاله هایش همچون سعودی نخواهد بود که بنابر گزارش های منتشره، در هفته گذشته در سطح شورای امنیت نیز تلاش گسترده ای را برای تهدید و تطمیع اعضای شورای امنیت آغاز نموده اند؛ سناریویی که با ترور شهید فخری زاده باردیگر آغاز شد و با اقدامات خرابکارانه مقابل کشتی های ایران و تأسیسات هسته ای ایران ادامه یافته است.
در همین راستا و در صورتیکه مذاکرات هفته گذشته در وین از طرف طرفین سازنده و رو به جلو توصیف شده است، روشن است که رژیم صهیونیستی برای بر هم زدن گفت وگوها، تمام قد وارد عمل شده است.
جمهوری اسلامی ایران در گذشته نشان داده است که ضربات دشمن را بی پاسخ نمی گذارد و عاملان حادثه نطنز نیز در زمان و مکان مناسب پاسخی قاطع دریافت خواهند کرد. با وجود این، بنظر می رسد در برهه فعلی تلاش و اصرار تعدادی از جریانات سیاسی برای متوقف کردن دیپلماسی و گفت وگوها در وین، عملا پای گذاشتن در دام صهیونیست ها است که هدف آن مسدود کردن راه های نرمال سازی روابط ایران با جهان، کاهش فشار اقتصادی و ادامه پروژه امنیتی سازی از ایران است.

[i] https: //www.haaretz.com/us-news/.premium-netanyahu-slams-iran-deal-after-u-s-says-it-s-ready-to-reopen-negotiations-۱.۹۵۵۲۸۹۲
[ii] https: //twitter.com/israelipm/status/۱۳۶۴۲۱۱۸۶۹۸۸۰۳۷۷۳۴۵
[iii] https: //www.middleeasteye.net/news/israel-biden-iran-sanctions-envoy-suggests
[iv] https: //breakingdefense.com/۲۰۲۰/۱۱/israel-launches-iran-command-talks-with-biden-team-planned/
[v] https: //apnews.com/article/joe-biden-israel-iran-iran-nuclear-middle-east-۷۹ef۸۹b۷f۷d۸df۱۹۷۴۸۵۶eaeb۵a۶۹۹۰۵
[vi] https: //breakingdefense.com/۲۰۲۱/۰۱/israelis-say-theyll-attack-iran-if-us-eases-sanctions/
[vii] https: //www.jpost.com/middle-east/on-eve-of-iran-talks-netanyahu-warns-tehran-against-harming-israel-۶۶۴۲۱۸



1400/01/23
10:38:17
0.0 / 5
913
تگهای خبر: برنامه , پروژه , دولت , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲