سه راه مقابله با خاموشی ها

سه راه مقابله با خاموشی ها

به گزارش پارلمان ایران دات کام همدان دبیر کمیسیون انرژی مجلس اصلاح و کاهش فرسودگی های شبکه برق، افزایش بازدهی نیروگاه های فعلی و راه اندازی نیروگاه های جدید را سه راه مقابله با خاموشی ها برشمرد و اظهار داشت: اگر وزارت نیرو پنج سال قبل این سه راه حل را پیگیری می کرد، هم اکنون کشور با مشکل کمبود برق مواجه نبود و تا زمانی که به این سه راه حل توجه نکنیم، خاموشی ها ادامه خواهد داشت.


دکتر هادی بیگی نژاد در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه به سبب عدم تولید برق به میزان مورد نیاز، هم اکنون با کمبود برق مواجه شدیم، اظهار نمود: بر طبق نظرات کارشناسی، یکی از راهکارهای مقابله با خاموشی های فعلی، اصلاح و کاهش یا حذف فرسودگی های شبکه است که سبب کاهش تلفات برق می شود اما اصلاح شبکه دو سال زمان می برد.
وی با اشاره به این که مصرف برق در فصل زمستان به ۴۰ هزار مگاوات و در فصل تاسبتان به ۶۰ هزار مگاوات می رسد، اشاره کرد: افزایش بازدهی و اصلاح نیروگاه های فعلی به نیروگاه های دارای راندمان بالاتر و سیکل ترکیبی و نیز راه اندازی نیروگاه های جدید دو راه دیگر مقابله با خاموشی ها است.
دبیر کمیسیون انرژی مجلس افزود: اصلاح نیروگاه ها در صورتیکه جهادی کار نماییم و از نظر اعتبار مشکلی نداشته باشیم، سه سال زمان می برد. برای ساخت نیروگاه جدید نیز با احتساب ساخت توربین گازی و بخار، در مجموع پنج تا هفت سال زمان نیاز است.
وی مطرح کرد: در صورتیکه وزارت نیرو پنج سال قبل این سه راه حل را پیگیری می کرد، هم اکنون کشور با مشکل کمبود برق مواجه نبود و تا زمانی که به این سه راه حل توجه نکنیم، خاموشی ها ادامه خواهد داشت.
بیگی نژاد با تاکید بر این که کمیسیون انرژی مجلس این سه راه حل را از وزارت نیرو مطالبه می کند، اظهار داشت: قطعی روزانه برق علاوه بر ایجاد مشکلاتی در حوزه آموزش و پژوهش برای دانشجویان و دانش آموزان و به خطر افتادن وضعیت سلامت خیلی از بیماران، به تولید و اقتصاد کشور ضربه می زند و خیلی از کارخانجات، کارگاه ها یا گلخانه ها با مشکلات جدی مواجه گشتند.
وی به ضرورت اطلاع رسانی صحیح و بموقع برنامه خاموشی ها به مردم اشاره و اشاره کرد: مصرف برق استخراج غیرقانونی رمز ارزهای دیجیتال، حدود ۱۵۰۰ مگاوات تخمین زده شده است و استخراج کنندگان این رمز ارزها علاوه بر بازی با نان مردم، با جان مردم نیز بازی می کنند.
وی ادامه داد: به سبب عدم تدارک وزارت نیرو در تامین برق ماینرها، باید با شناسایی و کنترل برق و اینترنت مصرفی این ماینرها توسط یک سیستم هوشمند، از استخراج غیرقانونی آنها جلوگیری کرد که نیازمند فراهم سازی امکانات لازم و همکاری چندین ارگان است.
دبیر کمیسیون انرژی مجلس در آخر تصریح کرد: امسال به سبب کمبود بارندگی، نیروگاه های آبی با کمبود ۳۰۰ مگاواتی برق مواجه گشتند و با احتساب برق مصرفی استخراج قاچاقی رمز ارزها، در مجموع با کمبود ۴۵۰ مگاواتی برق مواجه هستیم.




منبع:

1400/03/04
09:49:03
0.0 / 5
980
تگهای خبر: آموزش , برنامه , سیستم , طرح
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳