سایه اعتراضات بنزینی بر پارلمان

سایه اعتراضات بنزینی بر پارلمان

پارلمان ایران دات كام: دو هفته كاری مجلس همزمان با اعتراضات بنزینی سبب شد كه پارلمان نیز با اتفاقات ریز و درشتی همراه شود كه حدودا همه آنها حول محور اعترضات شكل گرفت.



به گزارش پارلمان ایران دات كام به نقل از خبر آنلاین، دو هفته پیش، درست روز۲۴ آبان ماه بود كه خبر افزایش قیمت بنزین غوغایی به پا كرد و اعتراضاتی را كلید زد. از همان روز هم تحركات بهارستانی ها در دو جبهه آغاز شد یكی از طرف طیف تندرو و منتقد دولت و دیگری در چارچوب طرح های پیشنهادی برای آرام كردن معترضانی كه به خیابان ها آمده بودند. منتقدان و مخالفان كه چندان هم از این وضعیت بدشان نیامده بود نوك پیكان شان را به طرف دولت گرفتند تا به قول مجتبی ذوالنوری رئیس كمیسیون امنیت ملی او را به زیر بكشند، از همین رو طرح استیضاح حسن روحانی روی میز آنها قرار گرفت البته این طیف گوشه چشمی هم به رئیس مجلس داشتند و از آنجائیكه علی لاریجانی در جلسه سران قوا بوده و از مصوبه كه از این جلسه بیرون آمد خبر داشته، اسم او هم در فهرست سیاه تندروها ثبت گردید تا به او نیز ضرب شستی نشان دهند.
از سوی دیگر اما سوژه سوال و استیضاح وزرا در برنامه كاری نمایندگان قرار گرفت. در این میان زمزمه دو طرح دوفوریتی و سه فوریتی هم برای برگرشتن به شرایط قبل شنیده می شد اما سرانجام این اقدامات به كجا رسید؟
از استیضاح تا لغو طرح های دو فوریتی
یكشنبه ۲۶ آبان ماه، اهالی مجلس هفته كاری خودرا با یك جلسه غیرعلنی آن هم با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی شروع كردند. جلسه ای كه قرار بود برای نمایندگانی كه از همه جا غافل بودند توضیح داده شود كه چطور این تصمیم یعنی اصلاح قیمت بنزین اتخاذ و اجرا شد. همان روز مجتبی ذوالنوری و برخی از اعضای فراكسیون اصولگرایان ولایی برای استیضاح حسن روحانی امضا جمع می كردند.
از سوی دیگر فراكسیون امید خودش را آماده كرده بود تا در نخستین جلسه مجلس پس از افرایش قیمت بنزین طرحی دو فوریتی را برای لغو دستور مصوبه سران قوا به هیات رئیسه تقدیم كند؛ همزمان با این تصمیم فراكسیون مستقلین هم از ارائه طرحی سه فوریتی در همین زمینه خبر دادند اما همان روز رهبرانقلاب در سخنانی مهم از تصمیم سران قوا حمایت كردند. به دنبال بیانات معظم له نمایندگان نیز طرح های فوریتی را در امتداد همگامی دولت و مجلس كنار گذاشتند.
استعفاهای نمایشی كه به سرعت كنار گذاشته شد
اما كنار گذاشتن طرح های فوریتی اختتام ماجرا نبود. «همه خبر داشتند به جز نمایندگان» این زمزمه ای بود كه در نخستین روز مجلس پس از اعلام اصلاح قیمت بنزین از طرف نمایندگان به گوش می رسید. بعضی از رئیس مجلس انتقاد می كردند و برخی نقدشان متوجه دولت بود خلاصه كه می گفتند در جریان این تصمیم گیری مجلس نادیده گرفته شده است. نمایندگان آنقدر از این تصمیم دل شان پر بود كه برخی از آنها تصمیم گرفتند عطای نمایندگی را به لقایش ببخشند و استعفا بدهند. قاسم میرزایی نیكو نماینده مردم دماوند، محمود صادقی و محمدجواد فتحی نمایندگان تهران، محمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر و قسیم عثمانی نماینده بوكان در این حلقه قرار داشتند.

اما نهایتا از این جمع تنها نماینده بوكان بود كه استعفای خودرا تقدیم هیات رئیسه كرد. وی در نشست پس از ظهر روز یكشنبه در نطقی اعلام نمود: «برای این كه اعلام كنم در این تصمیم نقشی نداشته ام استعفای خودرا تقدیم هیئت رئیسه می كنم.» بقیه نمایندگان اما بنا بر آنچه گفته شد مصلحت نیست از این تصمیم صرف نظر كردند.
نامه عارف به لاریجانی/مجلس تعطیل نشد
روز دوشنبه ۲۷ آبان ماه به نظر می رسید همه چیز عادی باشد طرح ها و لوایح طبق نوبتی كه از پیش تعیین شده بود در دستور كار قرار می گرفت؛ هرچند ظاهرش با روزهای عادی هیچ تفاوتی نداشت اما سایه سنگین اعترضات بیرون از ساختمان هرمی بهارستان و نارضایتی ها از افزایش قیمت بنزین همچنان بر سر مجلس و ساكنانش سنگینی می كرد.
محمدرضا عارف رئیس فراكسیون امید و رئیس مجمع نمایندگان تهران همان روز دست به قلم شد و در نامه ای به علی لاریجانی خواست تا در جلسه ای غیرعلنی از سران قوا دعوت كند تا به مجلس بیایند او حتی پای تعطیل شدن تعطیلات مجلس را هم به پیش كشید. البته این نامه بدون پاسخ ماند اما تعطیلی هفته بعد مجلس در نهایت لغو شد تا نمایندگان در جریان نشست و گفتگو با مسئولان به مشكلات پیش آمده پس از افزایش قیمت بنزین رسیدگی كنند.
سلسله استیضاح ها /چرا تندروها به دنبال ساقط كردن دولت رفتند؟
هفته بنزینی مجلس اما در روزی به انتها رسید كه استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی از طرف هیات رئیسه اعلام وصول شد و به دولت ۱۰ روز فرصت داده داشت تا زمان برگزاری جلسه استیضاح را اعلام نماید. استضاحی كه مشخص نبود در بحبوبه اعتراضات بنزینی چرا مقرر است در دستور كار قرار گیرد. نهایتا ۳ آذرماه بود كه سخنگوی هیات رئیسه مجلس از برگزاری جلسه استیضاح در روز سه شنبه ۵ آذرماه آگاهی داد. هرچند استعفای محمود حجتی و پذیرش آن از طرف حسن روحانی جلسه استیضاح را منتفی كرد اما این به معنای اختتام دور استیضاح های وزرای دولت نبود.
روز یكشنبه سوم آذرماه در صورتیكه تا حدودی اعتراضات فروكش كرده بود استیضاح رحمانی فضلی وزیر كشور زیر سقف مجلس كلید خورد. استیضاحی كه متولی آن علی مطهری بود. البته همان روز این زمزمه هم به گوش می رسید كه استیضاح ها منتفی شود اما مطهری صراحتا تاكید كرد« امیدوارم كه این استیضاح صورت گیرد مگر اینكه مقام رهبری مخالفت كنند كه در این صورت با بیان مخالفت ایشان، ما (نمایندگان خواهان استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی) هم سوژه استیضاح وزیر كشور را ادامه نخواهیم داد.»
از سوی دیگر پایداری های مجلس كه هیچ وقت نتوانستند اختلافاتشان را با بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت پنهان كنند پس از ماجرای افزایش قیمت بنزین بهترین بهانه به دست شان افتاد تا از این راه وزیر نفت را كنار بزنند. برای همین همان روز استیضاح وزیر نفت نیز با ۳۴ امضا تقدیم هیات رئیسه شد. اقدام عجیب تر اما آنجا رخ داد كه استیضاح وزیر آموزش و پرورش كه همین چند وقت پیش با رای نمایندگان راهی این وزارتخانه شده بود در دستور كار قرار گرفت.
اما آنطور كه نماینده اصولگرای پاوه معترف شده بود به نظر می رسید برخی نمایندگان مجلس عزمشان را جزم كرده بودند تا دولت را ساقط كنند چونكه پس از استعفای حجتی با ۳ تغییر دیگر حسن روحانی نیمی از كابینه اش از شروع دولت دوازدهم تغییر می كند و باید كابینه جدید به مجلس معرفی نماید.
مجلس قربانی می خواهد
اعتراضات مرداد ۹۷ هنوز فراموش نشده است؛ اعتراضاتی كه تنها به فاصله چند ماه از اعتراضات دی ماه ۹۶ شكل گرفت و ماجرا هم از گران شدن قیمت ارز آغاز شد، پس از چندین روز تلاش در نهایت آرامش به برخی خیابان ها بازگشت اما مجلس كوشش كرد تا برای آنكه به مردم بگوید كه حسابش از دولت جدا است استیضاح وزرا را كلید بزند كه نهایتا قرعه به نام علی ربیعی افتاد. در آن مقطع هرچند باید طرح استیضاح ربیعی به كمیسیون اجتماعی می رفت اما از آنجایی كه سیل نارضایتی های كشور نیاز به یك قربانی داشت، ذبح وزیر كار در دستور كار مجلس قرار گرفت و البته دیگر به وزارتخانه باز نگشت.
به نظر می رسد قصه این روزهای بهارستان و ماجرای كلید خوردن استیضاح ها آن هم در چند قدمی انتخابات و یك هفته پس از اعتراضات قصه غریبی نیست گویا مقرر است برای این اعتراضات قربانی دیگری پیدا شود. موضوعی كه علی اكبری نماینده شیراز نیز صحه بر آن می گذارد و به روزنامه اعتماد می گوید: «من احساس می كنم به دنبال نارضایتی ها و اعتراضاتی كه رخ داده است، نمایندگان به دنبال این هستند كه كسی را قربانی كنند تا تسكینی برای ناراضی ها باشد.»
۲۷۲۱۶


منبع:

1398/09/09
15:18:41
5.0 / 5
4668
تگهای خبر: دولت , رهبری , طرح , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳