كدخدایی:

شورای نگهبان تنها ناظر بر انتخابات است

شورای نگهبان تنها ناظر بر انتخابات است

به گزارش پارلمان ایران دات كام سخنگوی شورای نگهبان با استناد به اصل 99 قانون اساسی اظهار داشت: گاهی اوقات سؤالاتی در این مورد كه ما تنها ناظر بر انتخابات هستیم یا نه، به وجود می آید. تاكید می كنم كه شورای نگهبان تنها نظر بر انتخابات است.



به گزارش پارلمان ایران دات كام به نقل از ایسنا، عباسعلی كدخدایی در افتتاحیه ستاد مركزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان با استناد به اصل ۹۹ قانون اساسی اظهار نمود: شورای نگهبان تنها ناظر بر انتخابات است. قوانین عادی دیگری كه تكالیف نظارتی شورای نگهبان را تعیین كرده است، در همین راستا فعالیت می كند. گاهی اوقات سؤالاتی در این مورد كه ما تنها ناظر بر انتخابات هستیم یا نه، به وجود می آید. تاكید می كنم كه شورای نگهبان تنها ناظر بر انتخابات است.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه كرد: قوه قضائیه وظیفه رسیدگی به تخلفات را بر عهده دارد. وزارت كشور نیز مسئولیت اجرایی دارد. این تفكیك نظارت و اجرا بسیار مهم می باشد. ما باید بتوانیم تكالیف قانونی خودرا به درستی انجام دهیم. هیئت های نظارت و اعضای این هیئت ها كه در واقع شاخه های مردمی این نظارت هستند، وظیفه سنگینی بر عهده دارند. نظرات آنها مؤثر بر بررسی های صلاحیت ها و صحت و عدم صحت انتخابات است.

كدخدایی در ادامه سخنان خود با تاكید بر رصد كارهای انتخاباتی اظهار نمود: این مهم باید با جدیت تمام دنبال شود. در ابتدا باید كلیه كارهای انتخاباتی به دقت مورد رصد قرار بگیرد. در وهله دوم گزارش های مختلف از نهادهای ذی ریط بررسی شود و به هیئت های مركزی ارسال و این هیئت ها تصمیم بگیرند و نتایج را منتشر كنند.

وی در مورد رسیدگی به تخلفات احتمالی انتخاباتی اظهار داشت: وقتی شورای نگهبان بعنوان تنها ناظر شناخته می شود، بررسی تخلفات احتمالی را بر عهده دارد. این تخلفات باید به دقت بررسی شود تا خدایی ناكرده حقی از كسی ضایع نشود. انجام این وظیفه خطیر بررسی صلاحیت های داوطلب های محترم را دربرمی گیرد كه ابتدا در هیئت های استانی و در وهله بعد در هیئت های مركزی بررسی می شود. دقت در این رسیدگی ها بسیار مهمست تا حق الناس ضایع نشود. اگر در رسیدگی ها دقت نكنیم، افراد شایسته و واجد شرایط از ورود به عرصه منع شده و حقشان ضایع می شود. ما باید در پیشگاه خداوند و جامعه پاسخگو باشیم. حقوق افراد باید مورد توجه قرار بگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان با تاكید بر تكلیفی كه قانون اساسی برای شورای نگهبان قائل شده است، اظهار داشت: انتظار است كه شورای نگهبان به وظایف خود مطابق قانون اساسی - كه یك قانون مادر است - رسیدگی كند. یك سوی این وظیفه حقوق مردم است كه باید با دقت بررسی شود. سوی دیگر سوژه اما وجود نهادهای شایسته است كه باید بتوانند با كارآمدی خود اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی را پیش ببرند. پس اگر دراین زمینه كوتاهی صورت بگیرد و افراد ناصالح و ناشایست در پست های انتخاباتی انتخاب شوند، ما مسئول و پاسخگو هستیم. پاسخگویی به وظایف بسیار حائز اهمیت می باشد چونكه مردمی كه رأی می دهند از ما انتظار دارند كه به دقت به وظایف خود رسیدگی كرده و اجازه ندهیم كه افرادی كه واجد شرایط نیستند وارد نهادهای انتخاباتی شوند.

وی در انتهای سخنان خود اظهار داشت: همه ما برای انجام وظیفه قانونی و برای رضای خداوند تحقق حقوق مردم تلاش می نماییم. پس نگاه ما باید یك نگاه ملی باشد ما باید منافع ملی را در نظر بگیریم. همه ما باید از نگاه های منطقه ای و سلیقه ای بپرهزیم و منافع ملی را اصل قرار دهیم.





منبع:

1398/09/12
14:55:23
5.0 / 5
4611
تگهای خبر: قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳