جلوی ورود پول كثیف به انتخابات آمریكا، ژاپن، آلمان و عراق را چگونه می گیرند؟

جلوی ورود پول كثیف به انتخابات آمریكا، ژاپن، آلمان و عراق را چگونه می گیرند؟

پارلمان ایران دات كام: «پول» همواره یك عنصر موثر در هر رقابت انتخاباتی بوده است، با اینحال اگر منابع تامین آن شفاف و قانونی نباشند می تواند نمایندگان مردم و حافظان دموكراسی را گروگان فرصت طلبان كند.



پوریا فیروزنژاد: ورود پول های كثیف به كمپین های كاندیداها شاید عمری به درازای برگزاری انتخابات دارد و هر زمان بحث انتخابات و قدرت سیاسی در بین است، پول كثیف یك پای ثابت ماجراست. با این وجود طی دهه های اخیر با قوت گرفتن نهادهای مدنی در كشورها، كوشش های موفقی برای شیشه ای شدن مسیر ورود پول و منابع مالی به انتخابات انجام شده است.
پول كثیف میهمان ناخوانده انتخابات اسفند می شود؟
در ایران نیز طی سال های گذشته و بعد از جنجال ها و زمزمه هایی كه در ارتباط با ورود پول كثیف به كمپین كاندیداهای انتخابات و زدوبندهای پشت پرده عنوان شد، بحث شفافیت در منابع و هزینه های مالی كاندیداها بیشتر از پیش حساسیت برانگیز شده است؛ تا جایی كه این مساله به یكی از سرفصل های مورد در اصلاح قانون انتخابات بدل شد.
دولت و مجلس هم تلاش كردند تا در راه شفاف سازی هزینه های انتخاباتی گام بردارند، گرچه لایحه دولت در نهایت به عمر مجلس فعلی نرسید، اما مجلس دهمی اصلاحیه ای را بر قانون فعلی انتخابات زدند كه با سد شورای نگهبان روبرو شد و درنهایت شفاف شدن هزینه های تبلیغاتی به كما رفت.
اما گویی بهارستان نشینان قرار نیست از پای بنشیند، آنچنان كه هفته گذشته دو فوریتی را راهی صحن كردند تا شاید بتوانند گام هایی را برای شفاف شدن هزینه های انتخابات اسفندماه بردارند، طرح دوفوریتی كه كلیات آن تصویب گردید و باید منتظر بررسی جزئیات آن در صحن ماند.



منبع:

1398/10/09
21:47:01
5.0 / 5
4610
تگهای خبر: تصویب , دولت , طرح , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴