مطهری:

داوری مجمع تشخیص بین نظر خودش و مجلس شیوه درستی نیست

داوری مجمع تشخیص بین نظر خودش و مجلس شیوه درستی نیست

به گزارش پارلمان ایران دات كام نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گقت: من حتی رئیس مجلس بودم، پالرمو و CFT را ابلاغ می كردم و دیگر آنرا به مجمع نمی فرستادم.


به گزارش پارلمان ایران دات كام به نقل از ایسنا، علی مطهری در هجدهمین كنگره حزب مردم سالاری اظهار نمود: یكی از مواردی كه موجب تضعیف مجلس شده است، بدعت جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در یكی دو سال قبل مجمع تشخیص مصلحت نظام خودش را مجاز می داند كه مصوبه مجلس را از نظر انطباق با سیاست های كلی نظام مورد بررسی قرار داده و ایراد بگیرد و آنرا به شورای نگهبان ارسال نماید و این شورا هم بدون بررسی آنرا به مجلس بفرستد.
مطهری افزود: یعنی غیر از بررسی مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی، یك انطباق دیگری هم ایجاد كردند به نام انطباق با سیاست های كلی نظام كه اساسا این رویه مغایر با قانون اساسی است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: ما امروز دو شورای نگهبان پیدا كردیم كه در قانون اساسی چنین چیزی نیست، یعنی مجلس دو بار یك چیزی را اصلاح كند و اگر هم این كار نكند و بر نظر خودش اصرار بورزد به مجمع فرستاده می شود كه آنجا هم مجمع خودش مانند سنا آنرا اصلاح می كند.
این نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی اشاره كرد: متاسفانه بدعتی به بهانه بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی اتفاق افتاده است، این اصل از وظایف رهبری برای حسن اجرای سیاست های كلی نظام است كه به مجمع تشخیص مصلحت محول شده است كه آن هم به این صورت عمل می كند. امروز این رفتار دست و بال مجلس را بسته است.
وی افزود: دو لایحه پالرمو و CFT حل شده بود، مجلس آنها را تصویب كرد، شورای نگهبان تاكید می كند اما مجمع می گوید با سیاست های كلی نظام و اقتصادی مغایر است؛ بدین سبب جلوی اجرایی شدن مصوبه را می گیرد.
مطهری با بیان این كه حدود هزار سیاست كلی داریم، اظهار داشت: با استناد به این سیاست ها می توان جلوی هر مصوبه مجلس را گرفت. این مشكلات باید حل شود؛ برای اینكه دست و پای مجلس بسته شده است.
وی ابراز عقیده كرد: مجمع تشخیص حق ندارد مصوبه مجلس را بررسی و انطباق داشتن و یا نداشتن با سیاست های كلی را نظر دهد و بگوید چون مغایر با قانون اساسی است مقابلش را می گیریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: در مجلس هم مطرح كردم نامه هم نوشتم به مقام معظم رهبری كه مجمع می تواند در حین بررسی یك طرح یا لایحه بررسی كند كه با سیاست های كلی نظام مغایرت دارد، بعد هم كه به صحن آمد این اجازه را به نماینده اش داده شود و نظراتش را بیان كند، اما وقتی كه مجلس تصمیم گرفت و مصوب كرد دیگر قابل بررسی نیست.
وی اشاره كرد: مصوبه مجلس را فقط شورای نگهبان می تواند بررسی كند كه با قانون اساسی و شرع انطباق دارد یا خیر، اگر آن جا مجلس بر نظرش اصرار كرد به مجمع فرستاده می شود آن وقت این نهاد بعنوان داور بررسی می كند و حق تصرف ندارد.
مطهری افزود: اما امروز مجمع داور است بین نظر خودش و مجلس كه این شیوه درست نیست، امروز مشكل CFT هم همین است. به هیات رئیسه مجلس گفتم با رهبری در این مورد صحبت و سوژه را حل نماییم، این وضعیت قابل ادامه دادن نیست، اگر می خواهند قانون اساسی را تغییر دهید و مجمع مانند سنا شود هیچ اشكالی ندارد شاید خوب هم باشد اما امروز مجمع به شكل سنا رفتار می كند درست نیست.
وی اشاره كرد: پالرمو و CFT تصویب شده است. من جای لاریجانی بودم ابلاغ می كردم و دیگر به مجمع نمی فرستادم، لااقل در مورد پالرمو این كار را می توانست انجام دهد، با رودربایستی حرف ها گفته نمی گردد و مشكلات حل نمی گردد.



1398/10/12
23:58:33
5.0 / 5
4874
تگهای خبر: ابلاغ , تصویب , رهبری , طرح
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲