واكنش های ادامه دار به گام سوم برجامی ایران، اروپا در مذاكرات فقط خواهش و تمنا می كند، نیازی به لاپوشانی نداریم

واكنش های ادامه دار به گام سوم برجامی ایران، اروپا در مذاكرات فقط خواهش و تمنا می كند، نیازی به لاپوشانی نداریم

به گزارش پارلمان ایران دات كام خانه ملت نوشت: پورمختار اظهار داشت: اروپایی ها فرصت تغییر رفتار داشتند، اما هیچ حركتی در راه تعهدات نكردند، بنابراین جمهوری اسلامی هم دیگر دلیلی برای اجرای برجام ندارد، البته كه ما در قالب توافق تعهداتمان را كاهش دادیم.



محمد پورمختار با یادآوری اجرای گام سوم كاهش تعهدات برجام، اظهار داشت: اقدام ایران در كاهش تعهدات برجام به جا و پاسخ مرحله ای مناسبی است، چونكه طرف های مقابل انتظار دارند كه ایران به تنهایی به تعهدات برجام پایبند بماند ولی خودشان به هیچ كدام از تعهدات عمل نكنند. هشدارهای ایران و كاهش تعهدات منطقی و طبق برنامه از پیش اعلام شده بوده است.
نماینده مردم بهار و كبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان كرد: اروپایی ها فرصت تغییر رفتار داشتند، اما هیچ حركتی در راه تعهدات نكردند، بنابراین جمهوری اسلامی هم دیگر دلیلی برای اجرای برجام ندارد البته كه ما در قالب توافق تعهداتمان را كاهش دادیم.
پورمختار اضافه كرد: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های بالایی در حوزه تحقیق و توسعه برخوردار می باشد و در این گام سوم به بسط و توسعه آن خواهیم پرداخت، ایران تنها زمان ها را كاهش داده و بنابراین نقض برجامی صورت نگرفته است.
عضو كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان كرد: اروپایی ها طرف برجام باید در این فرصت مجدد به برجام برگردند و به تعهدات خود جامه عمل بپوشانند. اروپایی ها باید دست از شعار بردارند، متاسفانه رفتارهای آنها مبین عدم اراده آنها در اجرای تعهدات است.

ایران احتیاج به غنی سازی ۲۰ درصد ندارد
علاءالدین بروجردی عضو فراكسیون مستقلین ولایی هم با اشاره به جزئیات گام سوم كاهش تعهدات برجامی به خانه ملت اظهار داشت: اقدام ایران در گام سوم نشان از جدیت جمهوری اسلامی برای حفظ منافع ملی است.
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس افزود: كشورهای اروپایی ضعف تمام عیار سیاسی خویش را در مقابل آمریكا به نمایش گذاشتند و اروپایی ها نشان دادند با وجود همه ادعاهایی كه دارند هیچ جایگاهی در مناسبات قدرت در عرصه سیاسی امروز جهان ندارند.
نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح كرد: جمهوری اسلامی قرارداد چند جانبه ای را امضا كرد كه قرار بود كلیه امضا كنندگان به تعهداتشان احترام بگذارند و به آن عمل كنند. ایران به صراحت و كاملا شفاف اعلام نموده اگر طرفین مقابل به تعهداتشان عمل كنند ما هم اجرای كامل تعهدات را از سر می گیریم.

وی با اشاره به گام های كاهش تعهدات برجامی ایران، اظهار داشت: ایران به صورت شفاف و رسمی برنامه زمان بندی شده برای كاهش تعهدات برجامی را اعلام نموده است كه از منطق اصولی برخوردار بوده و هم راستا با دو ماده برجام است.
بروجردی در ادامه گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاكید بر اینكه اقدام جمهوری اسلامی در مقابل بدعهدی طرفین برجام در جهت حفظ منافع ملی است، تصریح كرد: ایران به جهت اینكه حسن نیت خویش را نشان دهد بارها اعلام نموده اگر اروپایی ها به تعهدات خود عمل كنند ما هم اجرای كامل برجام را در دستور كار قرا می دهیم كه این نشان از اوج صداقت ایران در ارتباط با توافق بین المللی است.
این نماینده مجلس با اشاره به اینكه بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان ادامه پیدا می كند، بیان كرد: ایران از آنچه می گوید ابایی ندارد، آژانس هم می تواند اقدام های ایران را كه كاملا قانونی و مبتنی بر قوانین بین المللی است را رصد كند، ما نیازی به لاپوشانی نداریم، منطقی تر این است كه آژانس هم از نزدیك شاهد این تحول باشد.
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینكه ایران نیازی به غنی سازی ۲۰ درصد ندارد، اظهار داشت: در ارتباط با راكتور تهران به اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد نیاز داشتیم كه در مقطعی آنرا تولید و صفحات سوخت را تامین كردیم، ازاین رو وقتی نیاز نداریم لازم نیست اقدام مشابه انجام دهیم، با این وجود هر زمان نیاز داشته باشیم می توانیم به غنی سازی ۲۰ درصد دسست پیدا نماییم.

گام های كاهش تعهدات برجامی باید با فكر و با كار كارشناسی برداشته شود عزت الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل و عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با اشاره به اجرای گام سوم كاهش تعهدات برجام از جانب ایران در مقابله با بدعهدی های اروپایی ها، به فارس اظهار داشت: سیاست های كلی جمهوری اسلامی ایران توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده و همه ما از آن سیاست های كلی نظام تبعیت می نماییم و مقام معظم رهبری هم اجرای این مسأله را به دولت محول كرده كه با عنایت به شرایط كشور تصمیم گیری كند. وی ادامه داد: نباید اینطور باشد كه یك طرف تصمیم یكجانبه گرفته و كل برجام را قبول نداشته باشد، از سوی دیگر جمهوری اسلامی فقط تماشاگر اقدامات آنها باشد؛ باید تصمیماتی هم از سوی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شود كه آنها تصور نكنند كه ما از تصمیمات و نظرات آنها تبعیت می نماییم. یوسفیان ملا اظهار داشت: كشورهای اروپایی هم كه اصرار بر عدم خروج ایران از برجام دارند باید به وسط میدان بیایند و اقداماتی انجام دهند كه جلوی اجرایی سازی گام سوم كاهش تعهدات برجام از جانب ایران را بگیرند، البته اگر بخواهند.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اروپایی ها تا الان كار عملی انجام نداده اند و فقط به جلسه، قول، قرار، خواهش و تمنا گذشت و هیچ اتفاق خاصی نیفتاد، بنابراین ما نباید بدون تصمیم بمانیم و تصمیم هم باید اساسا حساب شده باشد. باید تصمیمی بگیریم كه خدای ناكرده به زیان حقوق ملی و نظام جمهوری اسلامی منجر نشود. وی ادامه داد: طرف خارجیِ ما تا الان دو قسمت بودند. یك قسمت آمریكایی ها و قسمت دیگر اروپایی ها بودند كه فقط با حرف و قول و قرار این مدت را گذراندند. از عالی ترین مقام آنها و آقای مكرون صحبت كردند اما تصمیم مناسبی نگرفتند، حتی در جزئی ترین مسائل هم كوتاهی كردند و هیچ اقدامی نشده است. ما نباید از كنار این مسأله به صورت چراغ خاموش عبور نماییم و باید تصمیم مناسب بگیریم و تصمیم هم باید حساب شده و با مدیریت و برنامه باشد. یوسفیان ملا اظهار داشت: گام های بعدی ایران باید همراه با كار كارشناسی باشد. كاخ سفید با عجله و بدون توجه به قوانین و قوانین بین المللی عمل كرد و به صورت یكجانبه از برجام خارج شد اما كشور ما به تمام قوانین و قوانین بین المللی عمل كرد. نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در انتها اظهارداشت: گام های كاهش تعهدات برجامی ما باید با فكر و با كار كارشناسی برداشته شود. اگر با كار كارشناسی عمل كرده، حتما و یقیناً منافع نظام را در نظر بگیریم، اساسا سود می بریم. ۲۱۷۲۱۶

1398/06/21
20:23:29
5.0 / 5
4547
تگهای خبر: دولت , رهبری , قانون , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳