لاریجانی در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبه امروز مجلس:

طرح توسعه منطقه آزاد چابهار ضروری بود

طرح توسعه منطقه آزاد چابهار ضروری بود

پارلمان ایران دات كام: رئیس مجلس شورای اسلامی مصوبه امروز مجلس درباب طرح توسعه منطقه آزاد چابهار را یك لزوم دانست و از اختصاص 300 میلیون یورو برای پروژه راه آهن زاهدان به چابهار آگاهی داد.


به گزارش پارلمان ایران دات كام به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در دومین روز سفر خود به استان سیستان و بلوچستان بعد از بازدید از مناطق سیل زده استان، در جمع خبرنگاران درباب بازدید چند ساعته خود از مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان اظهار نمود: بر طبق بازدید امروز و گزارش های واصله دستگاه های امدادرسان همچون سپاه، بسیج، هلال احمر و غیره حضور موثری در مناطق سیل زده داشته و این حضور بعد از دستور مقام معظم رهبری نیز قوت گرفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: هم اكنون جاده های مواصلاتی و مسیرهای دسترسی به بعضی از روستاها گرفتار آبگرفتگی و بی نظمی شده كه این مساله باید سریعا برطرف شود، همین طور برق بعضی از روستاهای سیل زده قطع بوده كه بر طبق قول وزیر نیرو تا ۲۴ ساعت آینده برق آنها وصل خواهد شد.
وی افزود: مسئله بعدی خسارات وارده به منابع و زمین های كشاورزی اهالی است كه بنیاد مسكن و وزارت جهاد كشاورزی در حال برآورد خسارات هستند.
رئیس قوه مقننه افزود: امروز نشست شورای اداری استان برگزار می شود كه در این جلسه خسارات وارده برآورد می شود تا در دولت پیگیری شود؛ چنانچه نیازی باشد در بودجه سال آینده نیز برای مسكن مناطق سیل زده و زمین های كشاورزی لطمه دیده بودجه خاص در نظر گرفته می شود.
لاریجانی اشاره كرد: مسئله ای كه اهمیت دارد این است كه وضعیت مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان از حالت بحران در حال عبور به وضعیت عادی است و با توجه به این كه خسارات فقط مالی بوده اهتمام در جبران آنها در اسرع وقت داریم.
لاریجانی درباره مصوبه امروز مجلس درباب توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار اظهار نمود: توسعه منطقه آزاد چابهار یك امر لازم و ضروری بوده چونكه چابهار پل ارتباطی جنوب كشور با دریای عمان و اقیانوس هند است.
وی با اشاره به اینكه این تصمیم سال ها پیش باید محقق می شد، اضافه كرد: تخلیه كالاهای اساسی استان های مجاور در بنادر منطقه آزاد چابهار موضوعی است كه امروز در حال انجام می باشد كه با اتصال به منطقه آزاد به دریا تخلیه و صادرات كالا در این منطقه رونق می گیرد.
لاریجانی دسترسی مناطق آزاد به دریا را خاصیت بسیار مهم و ممتازی ارزیابی و اشاره كرد: در آینده نیز مقرر است فرودگاهی برای منطقه چابهار راه اندازی شود كه این تصمیم نیز به رونق و آبادانی منطقه منجر خواهد شد.
وی افزود: اساسا مصوبه امروز مجلس در افزایش گردش مالی بنادر چابهار موثر خواهد بود و حجم كالاهای ورودی به بنادر و صادرات از آن افزایش خواهد یافت.
لاریجانی اتصال ریل به بنادر چابهار را موضوعی بسیار مهم دانست و اشاره كرد: در صورت اتصال ریل به چابهار این منطقه بهترین مكان برای سرمایه گذاری است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با اذن مقام معظم رهبری مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو برای اتصال راه آهن زاهدان- چابهار در نظر گرفته شده است و از طرف دیگر نیز توافقنامه ای برای تامین مالی راه آهن زاهدان- بیرجند بوسیله روسیه پیش بینی شده است.
رئیس قوه مقننه اضافه كرد: با اتصال چابهار به شبكه ریلی كشور موضوع ترانزیت شمال به جنوب باتوجه به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا فعال تر از گذشته خواهد شد و مسئله ای كه همواره مدنظر مقام معظم رهبری بوده یعنی توسعه و سرمایه گذاری در سواحل مكران تقویت خواهد شد.




منبع:

1398/10/24
19:19:19
5.0 / 5
5083
تگهای خبر: دولت , رهبری , طرح , قوه مقننه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱