روایت فلاحت پیشه از واكنش امام خمینی به پیشنهاد ساخت بمب هسته ای در زمان جنگ

روایت فلاحت پیشه از واكنش امام خمینی به پیشنهاد ساخت بمب هسته ای در زمان جنگ

به گزارش پارلمان ایران دات كام خانه ملت نوشت: عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید ایران از طریق های مختلف به علم و فناوری هسته ای دست پیدا كرده اما با اتكا به عقاید مذهبی به سمت بمب اتمی نرفته است.


حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به دیدار امروز مقام معظم رهبری با تعدادی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی كشور و بیانات ایشان درباره حرمت قطعی ساخت سلاح هسته ای، اظهار داشت: ایشان به موضع قاطعانه و شجاعانه جمهوری اسلامی درباره حرمت شرعی استفاده از بمب هسته ای تاكید و بیان داشتند كه ما با وجود اینكه می توانستیم در این راه قدم برداریم، برمبنای حكم اسلام عزیز كاربرد این سلاح را حرام قطعی شرعی اعلام كردیم، بدین سبب هیچ دلیلی ندارد كه برای تولید و نگه داشت سلاحی كه استفاده از آن مطلقاً حرام است، هزینه نماییم. عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اشاره مقام معظم رهبری به موضوعی تحت عنوان منع فقهی ساخت و استفاده از بمب هسته ای است كه بعنوان سند تسلیمی از جانب جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد به ثبت رسیده است. نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم شورای اسلامی اشاره كرد: در دنیای امروز با ثبت این سند، رویه ای جدید در نظام بین الملل شكل گرفت، چونكه تابحال تنها یك راه منع برای بمب هسته ای وجود داشت كه آن هم در چارچوب كنوانسیون NPT بود. وی توضیح داد: در كنوانسیون NPT كشورها و همچون ایران پذیرفته اند كه به شرط رعایت گردنگیر نرفتن به سمت بمب هسته ای از حقوق هسته ای یعنی علم، فن آوری و صنعت برخوردار شوند، این كنوانسیون همچون مقررات حاكم بر سازمان انرژی هسته ای است كه از زمان شكل گرفتن آن عملا نتیجه مشخصی نداشته است. NPT دست رژیم صهیونیستی را باز كرده است رئیس سابق كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به دلیلهای عدم بازدارندگی كنوانسیون NPT اشاره نمود و اظهار داشت: ریشه این كنوانسیون ناعادلانه است چون كشورهای دارای بمب هسته ای را از این امر مستثنا می كند، از طرف دیگر الزامات آن همچون كاهش زرادخانه های هسته ای از طرف قدرت ها اجرا نشد و بتازگی با چالشی كه ترامپ راه انداخته است، مسابقه جدیدی در این زمینه شكل گرفته كه دستاوردهای دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی را از بین می برد. این نماینده مجلس اضافه كرد: بدین جهت پس از كنوانسیون NPT بازیگران دیگری مانند رژیم صهیونیستی، هندوستان، پاكستان و كره شمالی وارد باشگاه هسته ای و صاحب بمب هسته ای شدند، بدین سبب این مسیر عملا شكست خورده خصوصاً كه در اجرا موجب شد كشورهایی مانند ایران كه رفتار سالم دارند و بیشترین سطح بازرسی ها را پذیرفته اند، كماكان از حقوق اولیه NPT محروم شوند و برخلاف آن، برخی بازیگران همچون رژیم صهیونیستی با وجود اینكه بیشتر از هر كشوری در دنیای خلاف قوانین بین المللی عمل می كنند و سالیانه ده ها نهاد بین المللی به جرم كشتار و نقض حقوق بشر محكوم می شوند، صاحب بمب اتم باشند.
تشكیل رویه جدید در زمینه منع استفاده از بمب اتم فلاحت پیشه اشاره كرد: در این بین جمهوری اسلامی تحت عنوان منع فقهی راه دوم را شكل داد كه در آن كشورها بر طبق ایدئولوژی خود به سمت بمب اتم نمی روند، از دل ایدئولوژی اسلامی- ایرانی منعی بیرون آمده كه می تواند بسیاری از نقایصNPT را جبران كند. وی در توضیح این سند فقهی اظهار داشت: طبق منع فقهی، كشوری مانند ایران كه می تواند به بمب هسته ای برسد برمبنای عقایدش اعلام می كند به سمت بمب نمی رود، اعتقاد دارم این روش می تواند بیشتر از هر گونه بازرسی اثر كند. تشریح دو رویه منع فقهی نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو با اشاره به اینكه این رویه ریشه در فقه و زمان جنگ تحمیلی دارد، بیان داشت: برمبنای فقه، فقط باید كسانی را در جنگ حق طلبانه مورد حمله قرار داد كه به شما حمله كرده اند، در ابتدای جنگ تحمیلی و پیش از تهاجم رژیم صهیونیستی به مجموعه هسته ای عراق، عده ای از امام(ره) خواستند كه ایران به سمت برنامه هسته ای پیش برود، همان زمان این اصل فقهی عنوان شد كه بمب هسته ای را نمی توان سلاح تدافعی دانست چون طبق فقه اسلامی ما فقط باید به مهاجم حمله نماییم، اما اگر بمب هسته ای استفاده گردد علاوه بر نیروی مهاجم خیلی از افراد غیرنظامی هم كشته خواهند شد. این نماینده مجلس افزود: منع فقهی رویه دیگری هم دارد، آن زمان كه صدام به شهرهای ایران حمله می كرد مرحوم امام اجازه جنگ در چارچوب شهر را ندادند و گفتند غیرنظامی های عراقی به ما حمله نكردند و ما باید نظامی ها را بزنیم. در طول تاریخ می بینیم این مهم ترین عامل اخلاقی بوده كه عراقی ها در طول ۸ سال جنگ، كینه ای از ایران به دل نگرفته اند، چونكه مردانگی ایرانیان را در جنگ دیده اند. عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اشاره كرد: ایران این دو رویه منع فقهی را پیش گرفته و به سمت بمب هسته ای نرفته است، با این وجود با افزایش فشارها به جمهوری اسلامی در طول دهه اخیر و سوء استفاده از بازرسی ها عملا ایران منع فقهی را بعنوان سند در سازمان ملل ثبت كرد، بدین جهت مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان مطرح كرده اند كه جمهوری اسلامی ایران از طریق های مختلف به توان علمی و فن آوری لازم برای رسیدن به بمب هسته ای دست پیدا كرده ولی درمسیر ساخت بمب هسته ای نرفته است و اهتمام كرده از این توان استفاده علمی و صلح آمیز داشته باشد. فلاحت پیشه اشاره كرد: ما می توانیم در حداقل ۷۰۰ رشته علمی و صنعتی از فن آوری هسته ای استفاده نمائیم همین طور در زمینه هایی چون داروسازی، پزشكی و غیز پزشكی از این صنعت بهره بگیریم و از طرف دیگر به سمت بمب هسته ای نرویم. عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباب تصویب قانونی در امتداد منفع فقهی استفاده از بمب اتم در مجلس اظهار داشت: رهبر جمهوری اسلامی ایران منع فقهی را به دولت داده اند تا بوسیله دولت در سازمان ملل ثبت گردد، از طرف دیگر این منع برمبنای قوانین ایران نیست بلكه بر پایه نوع نظام ولایت فقیه شكل گرفته، بدین سبب طرح این مساله در مجلس و جایی كه سطح بحث ها فقهی نیست محلی از اعراب ندارد. ۲۱۷۲۱۷


منبع:

1398/07/18
18:45:38
5.0 / 5
4859
تگهای خبر: تصویب , حكم , دولت , رهبری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴