اموال و دارایی نمایندگان چرتكه انداخته می شود، آقازاده ها زیر ذره بین

اموال و دارایی نمایندگان چرتكه انداخته می شود، آقازاده ها زیر ذره بین

به گزارش پارلمان ایران دات كام موج شفافیت به اموال مسئولین رسیده است و حالا این نمایندگان مجلس هستند كه باید از داشته ها و نداشته هایشان بگویند. در همین راستا خبرگزاری خبرآنلاین از برخی نمایندگان مجلس پرسیده است چقدر اجرایی كردن این قانون به مبارزه با فساد كمك خواهد نمود و اساسا حاضرند اموال خویش را علنی كنند.


فائزه عباسی: بالاخره پس از سال ها، سرو كار مسئولین باز هم به قانون «از كجا آورده ای» افتاده است و با ابلاغیه قوه قضائیه از وزیر و روسای قوا گرفته تا نمایندگان مجلس، اعضای مجمع تشخیص، شورای نگهبان و... باید آنچه در چنته دارند را روی میز بگذارند و بگویند چقدر مال و اموال دارند. راست و دروغش هم این دفعه پای خودشان نیست و مقرر است گفته هایشان راستی آزمایی شود تا به قول معروف «سیه رو شود هركه در او غش باشد». در جهت عملیاتی كردن همین قانون است كه سامانه ثبت اموال مسئولین این روزها در انتظار بهارستان نشینان است تا اطلاعات اموالشان را در خود ثبت و ضبط كند و آنطور كه علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس می گوید مقرر است شعبه ای ازسامانه ثبت داریی مقامات ومسئولان در مجلس مستقر می شود و نمایندگان و مدیران مجلس دارائی ها واموال خویش را در این سامانه اظهار وثبت كنند.
حال كه شفافیت اموال به یك قدمی ساختمان هرمی بهارستان و اهالی آن رسیده است، خبرآنلاین در گفتگویی با برخی نمایندگان مجلس از آنها پرسیده است، «چقدر با شفاف شدن اموال موافق هستند و چقدر آنرا راهكاری برای مقابله با فساد می دانند؟»
شوآف ثبت اموال؟
كاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا درباره شفافیت اموال مسئولین به خبرآنلاین می گوید: «من اعتقاد به شفافیت مالی دارم و به ضرس قاطع می گویم كه باید همه مسئولین شفافیت مالی داشته باشند.» او ادامه می دهد: «مسئولین پس از انقلاب اسلامی به صورتی عمل كردند كه خیلی افرادی كه بیرون از سیستم مدیریت بودند تبدیل به قدرت اقتصادی شدند ازاین رو باید به آنها هم رسیدگی شود ضمن آنكه ما قانون داریم و از اول انقلاب قرار بود به صورت مداوم بررسی اموال مسؤلان صورت گیرد. از جانب دیگر افرادی كه پول در بانك می گذارند و سود می گیرند در بسیاری از كشورها از این پول مالیات می گیرند اما در ایران اینطور نیست. بنابراین به نظر می آید اجرایاین قانون به این شكل نمی تواند پاسخگو باشد.» آنطور كه از صحبت های دلخوش برمی آید گویی او اجرای این قانون را به شكلی شوآف و امری نمایشی می داند. او این مورد را رد نمی كند و می گوید؛ «به نظر این طور می رسد چونكه ما قانون به اندازه كافی داریم اما چه كسی است كه برخورد بكند؟ در قانون و شرع مالكیت مشروع است اما اینكه از چه راهی به دست آورده اند مبحث مهمی است كه نباید در آخر بررسی شود بلكه باید اول كار كنترل شود.»
باید مردم چرتكه بیاندازند
قاسم میرزایی نیكو نماینده مردم دماوند و فیروزكوه همچون افرادی است كه با شفافیت اموال مسئولین موافق است اما آنرا با این ساز و كار خالی از اشكال نمی داند و به قول معروف اعتقاد دارد تا زمانی كه اطلاعات در دسترس مردم قرار نگیرد وضعیت همان و آش و همان كاسه است. او به خبرآنلاین اظهار داشت: «وقتی صحبت از شفافیت می شود برخی شفافیت را فقط مشمول رای می دانند درحالی كه وقتی منِ نماینده نطق می كنم و نظرم را درباره یك موضوعی مطرح می كنم حدودا همه با مواضع من آشنا هستند و می دانند رای من چیست ازاین رو آن چیزی كه اتفاقا باید شفاف باشد بخش مالی است این بخش در مجلس روشن تر از حوزه های دیگر است چون در معرض دید مردم قرار دارد ولی در بخش های دیگر مانند نیروهای مسلح یا بخش های نظارتی و اطلاعاتی این ها شفاف نیست ازاین رو همه جا باید این اتفاق بیفتد كه در این صورت ثمره كار به سود مردم خواهد بود.»

میرزایی نیكو می گوید؛ «درباره شفافیتی كه قوه قضائیه متولی آن شده است باید گفت چون تمام اطلاعات نزد قوه قضائیه باقی می ماند یعنی هنوز هم همه چیز محرمانه خواهد ماند، یعنی همان روالی كه از قبل وجود داشت. به عبارت دیگر این مورد خیلی كارساز نیست چون امكان دارد قوه قضائیه هم برای هركسی چرتكه بیندازد درحالی كه اگر شفافیت رخ بدهد چرتكه واقعی را مردم می اندازند.»
از بازداشت تا ثبت اموال
محمد عزیزی نماینده ابهر كه چندی قبل خبر بازداشتش به علت تخلفات مالی نقل هر محفلی شده بود و در نهایت توانست با وثیقه 10 میلیاردی به مجلس بازگردد یكی از افرادی بود كه از او درباره ثبت اموالش در سامانه قوه قضائیه سوال كردیم. عزیزی به خبرآنلاین اظهار داشت: «قرار بود شعبه ای در مجلس مستقر شود تا این ثبت اموال را انجام دهند.» او می گوید برای ثبت اموالش آماده است اما اگر در مجلس این كار را برای او انجام ندهد مجبور است به كافی نت برود و آنجا این كار را انجام دهد. او درپاسخ به این سؤال كه مگر خودتان سیستم كامپیوتر ندارید كه مجبورید به كافی نت بروید اظهار داشت: بلد نیستم این امور را انجام دهم.
اموالی نداریم كه ثبت كنیم
رحیم زارع نماینده مردم آباده و عضو كمیسیون اقتصادی از افرادی است كه موافق شفافیت مسؤلان است اما می گوید باید این ثبت اموال در مورد افراد درجه یك هم صورت بگیرد. او به خبرآنلاین اظهار داشت: «اموال مسؤلان و وابستگان درجه یك آنها و حتی اعضای دفاترشان باید در این سامانه درج شود. ضمن اینكه باید بكوشیم تعداد افراد مشمول این سامانه هم به مرور زمان افزایش پیدا كند.»
زارع معتقد است: «اعلام اموال و دارایی مسؤلان از تهمت هایی كه در جامعه زده می شود جلوگیری خواهد كرد؛ ضمن اینكه این كار می تواند مانع از اقدامات افرادی كه نیت منفی دارند، شوند.»
وقتی از این نماینده مجلس پرسیدیم آیا حاضر است اموالش را در این سامانه به ثبت برساند اظهار داشت: «خداوكیلی اموالی هم ندارم كه بخواهم ثبتش كنم اما هرچه دارم را ثبت می كنم»
حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین هم از نمایندگانی بود كه درباره ثبت اموال مسئولین به خبرآنلاین اظهار داشت: «این ثبت اموال اگر راستی آزمایی شود و واقعا اطلاعات آن مورد اطمینان باشد می تواند به مبارزه با فساد اقتصادی كمك نماید و این اتفاق، اتفاق خوبی است اما به شرط آنكه راستی آزمایی شود.» پس از این صحبت پاسخ زرآبادی به سوال آیا شما هم اموالتان را در سامانه ثبت می كنید جالب بود. او هم پاسخی از جنس جواب نماینده آباده داد و اظهار داشت: «من نه خانه دارم و نه ماشین كه بخواهم ثبت كنم اما اگر شماره حساب می خواهد می توانم آنرا ثبت كنم»
اموال آقازاده ها زیر ذره بین شفافیت
سید محسن علوی نماینده لامرد و فرزند حجت الاسلام سید محمود علوی (وزیر اطلاعات) از نمایندگانی است كه برچسب آقازاده بودن را هم حمل می كند. او درپاسخ به این سؤال كه آیا اموالش را در این سامانه ثبت می كند یا نه، با خنده به خبرآنلاین می گوید: «ما چون آقازاده بودیم همان اول دوره، قوه قضائیه فهرست اموال از ما گرفته است.» وی در پاسخ به این سؤال كه اگر سامانه به راه بیفتد اموالتان را ثبت می كنید یا خیر اظهار داشت: « یك مرتبه ثبت كرده ایم و با آخر دوره حاج آقا(حجت الاسلام محمود علوی) بار دیگر به سراغمان می آیند ازاین رو نیازی نیست در این سامانه ثبت نام كنم.
فاطمه حسینی نماینده مردم تهران و فرزند صفدر حسینی رئیس اسبق صندوق توسعه و از وزرای دولت اصلاحات، هم درارتباط با ثبت اموال مسئولین به خبرآنلاین می گوید: «این مبحث بخشی از قانون اساسی است كه باید اجرا شود البته قبل از این درباره مسئولین ارشد نظام اجرا می شد و امروز هم این مساله می تواند درباره كلیه مسئولان رخ بدهد. ازاین رو ما با پدیده جدیدی روبه رو نیستیم.»
او در پاسخ به این سؤال كه آیا اموالش را در این سامانه ثبت می كند اظهار داشت: این یك قانون است و همه باید از ان تبعیت كنند.
از موافقت صددرصدی تا شق القمر
جلیل رحیم آبادی نماینده تربت جام از دیگر نمایندگانی بود كه مخاطب سوال خبرآنلاین درباره شفافیت اموال مسئولین بود، او اظهار داشت: « من اعتقاد دارم هركسی مسوولیتی را در نظام جمهوری اسلامی دارد باید این حق را برای مردم قائل باشد كه از اموال و اقداماتش و همچنین آرایی كه می دهد آگاه باشند. البته ما در قانون مبحث ثبت اموال را در سطح مسئولین ارشد نظام داریم اما درمورد سایر پست ها نداریم كه به نظرم هم لازم و هم ضروری می باشد چونكه در این صورت بخشی از فسادهایی كه می تواند در میان مسئولین زمینه داشته باشد محدود شود. شاید همه مشكلات را نتواند حل كند اما نظارت نظارت دقیقی خواهد بود.» او می گوید حتما اموالش را در سامانه ثبت خواهد نمود.
از سوی دیگر جلال میرزایی نماینده ایلام نظری متفاوت با هم فراكسیونی خود جلیل رحیم ابادی دارد و مانور بر مبحث ثبت اموال را یك بزرگ نمایی می داند. او می گوید: «ما چیزی را به مردم القا می نماییم كه قرار نیست مساله ای را حل كند. این كاری بود كه از قبل باید انجام می شد و حالا در شرف آن هستیم بنابراین این دیگر شق القمر نیست كه این همه روی آن مانور بدهیم.» میرزایی افزود: « این موضوعی نیست كه ما این همه آنرا در بوق كرده ایم و فریادش می زنیم ضمن آنكه دردی را از مردم دوا نمی نماید. كارهای ما بعضی موقع ها عجیب است.»
او در پاسخ به این سؤال كه این شفافیت نمی تواند تاثیری در مبارزه با فساد داشته باشد اظهار داشت: «این مبحث نمی تواند تاثیری داشته مگر اینكه مسئولین این فرض را داشته باشند كه همه افرادی كه پستی دارند ناسالم هستند و بر این اساس اقدام گردد اما اگر این تصور را داشته باشیم كه اكثریت سالم هستند و تعداد قلیلی از موقعیت خود سواستفاده می كنند انقدر بزرگ نمایی نمی خواهد.»
جلال میرزایی درپاسخ به این سؤال كه آیا اموالش را ثبت می كند اظهار داشت: «ما اگر اموالی داشتیم اعلام می نماییم.»
ثبت اموال به معنای این نیست كه نماینده گدا و گشنه باشد
محسن بیگلری نماینده سقز و بانه هم از موافقتش با شفافیت اموال مسئولین می گوید. او به خبرآنلاین اظهار داشت: «هر چیزی شفاف باشد می تواند از تخلف جلوگیری كند. اموال مسئولین و نمایندگان باید شفاف باشد تا مردم بدانند مسئولانشان در زمانی كه مسئولیت داشتند آیا پاك عمل كرده است یا نه قرار هم نیست تصورمان این باشد كه نمایندگان و مسئولین حتما باید گدا و گشنه باشند آنها هم حق زندگی دارند اما از طریق حلال باشد اما اگر از طریق حرام مانند رشوه و... باشد باید با آن برخورد شود.»
1727216


منبع:

1398/07/20
19:15:17
5.0 / 5
4967
تگهای خبر: ابلاغ , بازداشت , دولت , طرح
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴