مجوز انتشار اوراق ۲۰۰۰ میلیاردی به وزارت دفاع برای پشتیبانی از دانشمندان هسته ای

مجوز انتشار اوراق ۲۰۰۰ میلیاردی به وزارت دفاع برای پشتیبانی از دانشمندان هسته ای

تسنیم نوشت: نمایندگان مجلس به وزارت دفاع اجازه دادند برای پشتیبانی از دانشمندان هسته ای و انجام مطالعات هسته ای 2 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کند.



بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش هزینه ای در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز(دوشنبه ۱۱ اسفند ماه) قرار داشت. وکلای ملت در این نشست با بند الحاق شده به تبصره (۵) ماده واحده لایحه بودجه برای پشتیبانی از دانشمندان هسته ای موافقت کردند.
بر اساس این بند پیشنهادی، به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اجازه داده می شود تا مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی با تضمین اصل و سود توسط دولت برای انجام پروژه های تحقیقاتی، راهبردی و دفاعی و پشتیبانی از دانشمندان هسته ای و مطالعات راهبردی و راهبردی در حوزه راهبردی منتشر نماید.
وحید جلال زاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در توضیح پیشنهاد خود اظهار داشت: این مساله در امتداد پشتیبانی از دانشمندان هسته ای و با هدف پیشران هسته ای مورد نظر مقام معظم رهبری و مطالعات در این عرصه عنوان شد که در جریان بررسی بخش های درآمدی لایحه بودجه به تبصره (۵) الحاق شد.
**تکلیف وزارت نفت جهت استفاده از بخش خصوصی جهت توسعه میادین مشترک نفتی
نمایندگان همین طور در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش هزینه ای با الحاق یک بند به تبصره ۵ درباره ضرورت توجه به برداشت از میادین نفتی مشترک با کشورهای همسایه با ۱۰۸ رأی موافق، ۶۸ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

براساس این بند پیشنهادی وزارت نفت بوسیله بخش های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی مکلف است در طرح های توسعه ای ابتدائا با اولویت میادین مشترک نفتی به نحوی عمل نماید که فرصت های بهره برداری به نفع جمهوری اسلامی کاملا و بموقع صیانت شود و هرگونه تاخیر در اجرا یا اجرای ناقص این حکم به تناسب تخلف و جرم شمرده می شود که در مراجع قانونی و ذی صلاح قابل رسیدگی است.
علی خضریان نماینده تهران در توضیح پیشنهاد خود، تصریح کرد: تولید و توسعه از میادین مشترک نفتی و گازی با کشورهای همسایه یکی از راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه انرژی است و متاسفانه کشورهای همسایه از فقدان ساز وکار مشخص تولید از میادین مشترک سوءاستفاده کرده و با شتاب بخشیدن به تولید منابع نفتی و گازی ما را به یغما می برند.
وی افزود: آقای بیژن زنگنه باوجود وجود برنامه های قبلی و مصوب آن وزارتخانه با بی توجهی مهاجرت منابع خدادادی کشور به سمت کشورهای همسایه را نظاره می کند؛با گذشت ۷ سال از وزارت آقای زنگنه با وجود برنامه مربوط به برداشت منابع از میادین فرزاد A و B و فاز ۱۱ پارس جنوبی نه فقط اقدام موثری جهت توسعه و تولید از این میادین انجام نگرفته بلکه قراردادها و توافق نامه های منعقد شده با پیمانکاران داخلی نیز فسخ شده است.
۲۱۶۲۱۹

1399/12/12
10:03:12
0.0 / 5
1172
تگهای خبر: حكم , دولت , رهبری , طرح
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵